Tuesday, June 26, 2012

Believe it or Not? COLOURS can improve memory


 hai everybody, good morning, dah bangun ke belum, ke ada yang masih tidur lagi? Alhamdulillah, aku puasa hari ini,sebab tu lah pagi2 lagi dah bangun, hihi. well, tiba-tiba pulak, pesanan ringkas memberitahu " kelas hari ini dibatalkan sebab time seronok nak pergi kelas ni lecturer meeting pulak kan" wahhh (nak jerit satu uitm kejap, sebenarnya seronok takda kelas) hahah.  so pagi-pagi yang fresh morning ni aku nak ambil kesempatan, nak share sesuatu dengan korang semua tau.  :D

ok. before that, aku nak tanya, korang semua suka warna apa? BIRU? MERAH? KUNING? PINK? HIJAU? ke RAINBOW colour? 

aku suka sangat dengan warna, aku suka tengok warna-warna yang menarik, lagi2 warna yang macam neon tu, unic rasanya..haha
tengok gambar bawah ni






Al-Quran pun warna warni, cantik sangat kan, semangat  je bila nak baca Al-Quran, tapi ingat, jangan taksub sangat tengok warna, nanti lansung tak focus dan paham apa yang di baca. 


so, hari tu, aku beli pen jenama STABILO yang ada macam-macam warna tu, penat mencari, akhirnya jumpa jugak pen ni yang dijual satu2, kalau beli yang satu set tu mahal sangat la pulak, beli satu2 jimat sikit and murah. boleh tahan lah,hehe. 






 ini je warna yang aku beli. actually aku nak cari warna yang macam NEON tapi dah habis. hoho, sampai hati tau kakak kedai alat tulis ni, mesti sengaja menyorokkan warna yang aku suka.haha








this is it, ,my drawing sketch using the STABILO colour,hehe tak berapa nak menarik sangat rasanya. haha. rasa semangat tengok warna-warna ni kan. (korang abaikan apa yang ditulis tu, tapi rasnya tak nampak  apa yang ditulis tu kan, haha). kalau deselitkan warna NEON kan best, tapi sedihnya tak ada.:'D tengok betapa kuatnya kesukaan aku terhadap warna NEON ni, haishhh. :'D


okay. korang suka kan warna-warna ni,hope suka lah ye, tapi mana lah tahu, mungkin ada di kalangan korang yang tidak suka dengan warna kan. ( errr. macam pelik je, kalau ada orang tak suka warna, takkan hidup dia cuma diwarnai dengan warna putih je, pelik bin ajaib) haha, tak best tau, 

kalau korang semua nak tahu, warna-warna ni sometimes bagi kita strength, mean macam, ikut karakter kita tau.hehe
and yang paling penting sekali  and best warna-warna ni juga IMPROVE OUR MEMORY by 78% tau..haha highest jugak tu. betapa kuatnya memory kita bila kita melihat warna-warna.

apa yang menyebabkan warna-warna ini meningkatkan minda kita, mari kita lihat. :

1. makes reading easier
2. emphasize the important things
3. attract attention
4. improve retention
5. increase understanding
6. enhance memory.
7. synergize left & right brain
8. make important points stand out
9. Stimulate the sense & engage our emotion.

so benefit dia banyak kan. 
  pakar Pscychologists juga ada mengatakan they have found that COLOURS  can STIMULATES the brain and help it to RETAIN information more effectively. Hence, colour also help us to REMEMBER better.


jadi, tiada masalah buat aku yang kadang-kadang susah sangat nak ingat sesuatu ni, lebih-lebih lagi kalau tengok buku, aku ambil masa yang berjam2 nak ingat..hihi, selain berdoa pada Allah, supaya mudah mengingati sesuatu perkara, warna juga boleh improve kan ingatan aku yang tak berapa nak ingat sangat ni kan. hadoi2, nadiah2.

 tapi kalau korang nak tahu, and penting ni, istimewanya aku, Wahh, istimewa lah sangat kan, aku sangat-sangat mudah mengingati orang tau, even orang itu jauh beribu batu. haha, tipu je, takdelah sampai beribu batu sangat, let say  macam kawan lama aku yang dah berpisah selama berapa tahun, aku masih ingat diaorang sampai sekarang, rupa dia dari hujung rambut sampai hujung kaki, hebat tak,, HAHA. tapi sedih tau, bila kita tanya kawan kita balik " awak ingat saya lagi tak" dia jawab "tak ingat langsunglah" yang best sangat tu dia cakap "awak ni kawan yang mana satu eh, awak kawan kita dulu ke" ehh, ada ke patut cakap aku macam tu, sedap je mulut dia  tau cakap kita ni kawan dia dulu ke? mestilah kawan awak dulu oiii.. kalau tak buang masa je aku tanya yang kau ni kawan aku ke tidak. bukan seorang je, ramai lah juga. betapa besarnya dan kuatnya ingatan aku pada mereka, tapi diaorang, tak ingat aku langsung, haishh, merajuk betul,,haha, tapi Alhamdulillah, bila aku cerita dari A sampai Z. barulah diaorang ingat, sebaik ingat, kalau tak ingat lah, dah  lama aku kejar dia keliling dunia ni, hamboi jauhnya,haha..

Bagaimana pula dengan OTAK kiri & kanan ? apa yang dia lakukan. kita lihat sama-sama 






otak kita yang di sebelah KIRI bekerja sebagai:           otak kita yang di sebelah KANAN bekerja sebagai:

           - Logic word                                                                       - Awareness
           -Numbers                                                                          - Rhythm
           -Sequence                                                                         - COLOURS
           -Language                                                                          - Dimension
           -Analysis                                                                            - Imagination
           -Lists                                                                                   - DayDreaming



wahh. bestnye. macam-macam otak kita buat, bukan kita sahaja bekerja, otak kita juga bekerja,  kesianlah otak kita,lebih-lebih lagi otak KANAN kalau kerja kita asyik day dreaming je kan,,haha, siapa pulak nak tolong otak kiri kan kalau bukan kita. jadi gunakanlah sebaik-baiknya otak kita ke arah kebaikan ye. hehe

so guys. jomlah kita sama-sama cuba guna WARNA_WARNA yang menarik ini. best sangat.  , jom kita warna-warni kan nota-nota kita..so takdelah kita boring tengok warna yang sama je kan, at least, adanya warna yang pelbagai  ni, kita jadi seronok membacanya kan. hehe  dan mari kita bersama-sama tingkatkan memory. JOm. JOM. JOM. 

okay. thats all i would like to share with you guys, hopes you all suka, yang tak suka, tak apa. saya suka.hehe see you next time.


#Syukran Jazilan. :D









No comments: